
Kantáta Martina Kumžáka Svatá Anežka je věnována příběhu světice, sestry Václava I. Skladba je hudební syntézou od gregoriánského chorálu až po současnost, a přesto zůstává stylově čistá.
Capella da camera Praga je renomovaným komorním souborem pod uměleckým vedením Lukáše Vernera. Je souborem, jehož základem jsou první hráči Pražských Symfoniků a významní hudebníci na dobové nástroje. Dirigovat bude osobně sám autor skladby, pan Martin Kumžák. Uvedení kantáty proběhne v den narození Anežky Přemyslovny 21. ledna 1211.
Proč v Klášteře minoritů Praha?
Tak jako při sobě stáli za svého života Anežka společně se svým bratrem Václavem I. stojí v Praze dva kláštery založené těmito sourozenci. Oba jsou inspirované františkánskými idejemi, proto je uvedení ORATORIA SVATÉ ANEŽKY v Klášteře minoritů založeného Václavem I. výjimečnou událostí na výjimečném místě. Do českého prostředí vstoupily žebravé řády poprvé právě za přičinění svaté Anežky, která založila klášter klarisek na Františku. S klariskami pronikla do Prahy i moderní evropská kultura – například gotická architektura. V bazilice svatého Jakuba je také k vidění impozantní socha svaté Anežky.
Svatá Anežka Přemyslovna, zvaná Česká se narodila mezi roky 1205 a 1211 okolo 21. ledna, na svátek svaté Anežky Římské, po které dostala jméno, jako česká princezna, pravděpodobně nejmladší dcera českého krále Přemysla Otakara I. a královny Konstancie Uherské. Patřila k nejvýznamnějším představitelkám panovnické dynastie Přemyslovců a působila jako řeholnice – abatyše kláštera Na Františku. Stala se významnou osobností politického, kulturního a společenského života. V církevní ctižádosti a charitativní činnosti Anežku ovlivnily její příbuzné: teta, svatojiřská abatyše Anežka, sestřenice svaté - Alžběta Uherská a svatá Hedvika Slezská. Roku1234 Anežka se svým bratrem založila na severovýchodním okraji tehdejšího města, v místě později zvaném „Na Františku“ nový podvojný klášter žen a mužů řehole sv. Františka, později nazývaných klarisky a minorité. Stavbu osobně vedla a klariskám se stala první představenou. V roce 1237 se neúspěšně pokusila o ustavení vlastního řádu, založeného na přísném dodržování řádových regulí františkánského řádu. V roce 1238 se postavení abatyše i titulu vzdala, úřad zůstal neobsazen až do její smrti. Po zbytek života se nechala titulovat jako starší sestra. Anežka Přemyslovna sama usilovala o osobní a nezištnou svatost s pokorou a láskou ve službě nemocným, chudým i spolusestrám.
„Osobnost svaté Anežky byla a stále je obdivuhodným vzorem. Podařilo se jí zcela naplnit vše co si sama v duchovní i lidské rovině předsevzala. Neřídila se tím, co se po ní žádalo, ale šla bez ústupků za svým přesvědčením. V tom je pro mě přesah jejího příběhu. Abych mohl někde něco veřejně říkat, dělat, předávat jiným lidem, musím se nejdřív ponořit sám do sebe a něco prožít. Anežka toho spoustu udělala pro rod Přemyslovců, pro Řád svaté Kláry, ale především klášteře došla k myšlenkám, které jsou cenné ještě 800 let po ní. A toto vše se odrazilo ve skladbě ORATORIUM SV. ANEŽKY“, říká Martin Kumžák.
Martin Kumžák je multižánrový skladatel, aranžér, dirigent a dlouhodobě vyhledávaný hráč na klávesové nástroje. Veřejnosti je známý zejména díky svému působení v pořadu Stardance aneb když hvězdy tančí, kde vystupoval pravidelně spolu se svým tanečním orchestrem Moondance Orchestra. Jeho záběr je však mnohem širší. Jako instrumentalista působil v mnoha rockových, popových a jazzových skupinách (Kontraband Milana Svobody, skupina Žáha). Jako dirigent a aranžér se podílel na českých produkcích muzikálů „Vlasy“, „West Side Story“, „Rusalka“, „Pěna dní“. Podílel se i na muzikálech Janka Ledeckého „Hamlet“ a „Galileo“. Vedle zmiňovaného Moondance Orchestra vede Kumžák ještě další hudební těleso, a to skupinu Pajky Pajk, která primárně doprovází zpěvačku Dashu na jejích koncertech. Spolupracuje též s Epoque Quartetem a vůbec mu přitom nevadí jejich žánrová pestrost. Vyznává stylovou různost a skládá i vážnou hudbu, ke které má vřelý vztah. Je mj. autorem opery „Božská komedie“, kterou v roce 2002 uvedla Státní opera Praha. Napsal však i řadu komorních a orchestrálních skladeb (např. suitu pro housle, violoncello a klavír, Šroubovice pro smyčcové kvarteto a orchestr, baletní oratorium Zvěrokruh). Dlouhodobě spolupracuje se Symfonických orchestrem hl. města Prahy FOK, který uvedl jeho oratorium „Svatý Václav“, za které získal v roce 2015 cenu OSA v kategorii Vážná skladba roku, a dále kompozici „Sherlock Holmes“ (2017) nebo kantátu-oratorium „Svatá Anežka“ (2019).
OBSAZENÍ:
MARTIN KUMŽÁK – autor skladby a dirigent
Michaela Šrůmová - soprán
Miloš Horák - bas
Capella da camera Praga - Lukáš Verner, umělecký vedoucí
Dále do programu obsazeni souboru:
Helena Jiříkovská - housle
Richard Šeda - cink
Jan Hoďánek - hoboj
Jaroslav Matějka -violoncello
Přemysl Vacek - theorbo
Tomáš Reindl - percussion
Lukáš Verner - kontrabas