
NAVŠTIVTE BAZILIKU SV. JAKUBA VĚTŠÍHO
Bazilika svatého Jakuba Většího je klášterní kostel nacházející se v Praze na Starém Městě v ulici Malá Štupartská, na půli cesty mezi Staroměstským náměstím a Náměstím Republiky. Jde o jeden z největších kostelů v Praze, původně gotický a později barokně přestavěn.
Baziliku si můžete prohlédnout samostatně, nebo společně s klášterem, kde je možné si vybrat z nabídky okruhů.
Dnešní podoba kostela se bez výraznějších změn dochovala z přestavby v 17. století. Jediným zbylým gotickým prvkem je východní hodinová věž. Celková dispozice odkazuje na jezuitské kostely Il Gesù v Římě a sv. Ignáce na Novém Městě, jedinou výjimkou je protáhlý chór, který zůstal z původní stavby, ač zkrácen o několik metrů. Ze severní strany přiléhá ke kostelu konvent kláštera a gotická sakristie se čtyřmi poli křížové klenby.
Obdivovat můžete průčelí kostela, které je ve stylu klasicizujícího baroka s jednou věží na jižní straně. Severní věž nebyla po požáru 1689 obnovena. Atiku průčelí zdobí sochy sv. Jáchyma, sv. Anny, Panny Marie a sv. Jana, na štítu je pak socha Salvátora. Strohému průčelí dominují obrovské štukatury sv. Františka, sv. Jakuba a sv. Antonína Paduánského od Ottavia Mosta z let 1695–1701, které přidávají kostelu španělský nádech.
Prostor chrámu tvoří jednoduchou baziliku s tribunami. Interiér je přímo zahlcen mobiliářem, zahrnuje mj. 21 oltářů. Nachází se zde druhá největší sbírka oltářních obrazů od Petra Brandla. Zajímavá je rovněž i zavěšená kazatelna, podpíraná mohutným tělem lva. Mezi zajímavosti patří do zdi vsazená deska v severní boční lodi nad vchodem do ambitu, jež pochází z roku 1615 a nese varování od řezníků, podle kterého bude každý, kdo kostel ohrozí, rozsekán na kusy. Při prováděných opravách byly na některých místech trojlodí odhaleny drobné gotické prvky a části zdiva.
Současná barokní klenba je valená, s lunetami. Na jednotlivých polích klenby jsou fresky kadaňského malíře Františka Vogeta z roku 1736, znázorňující výjevy ze života Panny Marie, v chóru pak oslavu Nejsvětější Trojice. Původní gotické zaklenutí bylo o 5 m vyšší. Chór je od hlavní lodi oddělen triumfálním obloukem se štukovou výzdobou a znakem menších bratří, který vyobrazuje zkřížené krvácející ruce Krista a sv. Františka.
Barokní dřevěná architektura je štafírovaná na mramor, figura lva s kartuší nese chronogram 1714. Na stříšce je socha Boha Otce a Krista Salvátora mezi anděly, pod nimi sochy sv. Ludvíka z Toulouse, sv. Františka Serafínského, sv. Bonaventury a sv. Antonína Paduánského.
Dřevěné šestimístné lavice jsou barokní, z první čtvrtiny 18. století. Pod kruchtou stojí jednodílná lavice z počátku 18. století, s vyřezávanými detaily a aliančními erby Václava Josefa Lažanského z Bukové a jeho manželky Marie Gabriely, rozené Černínové z Chudenic.
Přehled unikátních dvaceti jedna barokních oltářů a sochy v kaplích.
- Oltář sv. Kříže na severní stěně chóru má různorodé části, Ukřižovaný je barokní
z doby kolem roku 1730, truchlící Panna Marie se sv. Janem až z poloviny 18. století. - Po stranách chóru jsou přistavěny kaple sv. Františka Serafinského
(na severní straně) a sv. Anny (na jižní straně, s barokními dřevořezbami z dílny Františka Antonína Weisse). - Oltář sv. Anežky České
- Oltář sv. Antonína Paduánského
- Oltář nanebevzetí Panny Marie
- Oltář Útěku Svaté rodiny do Egypta
- Oltář Navštívení Panny Marie, hlavní obraz Navštívení i obra Křtu Páně v nástavci jsou dílem Petra Kecka († 1730)
- Oltář sv. Josefa, obraz sv. Josefa s Ježíškem v rukou, namaloval Petr Brandl.
- Oltář sv. Václava, obraz Zavraždění sv. Václava namaloval Petr Brandl,
plastiky sv. Víta a Ludmily vyřezal Matěj Václav Jäckel - Oltář sv. Valburgy s obrazem sv. Terezie z Ávily od Jana Kryštofa Lišky
- Oltář Panny Marie Radostné s obrazem od Hanse von Aachen
- Oltář sv. Dismase
- Oltář sv. Jana Nepomuckého
- Oltář sv. Rodiny
- Oltář sv. Kříže
- Oltář Všech svatých, obraz namaloval Petr Brandl
- Oltář sv. Floriána
- Oltář sv. Judy Tadeáše
- Oltář sv. Tekly
- Oltář Ecce homo
- Oltář Nejsvětější Trojice, portálový retábl řezal marek Nonnenmacher kolem roku 1710, obraz uvnitř namaloval Josef Mathauser (1890), barokní sochu Panny Marie Bolestné dodal František Geiger